Es reuneix la primera taula de mobilitat del Baix Empordà

19/10/2021

En la taula, que va convocar-se ahir, van plantejar-se grans reptes com la mobilitat a peu interurbana, la mobilitat en bicicleta, així com la potenciació del transport públic a banda de la proposta d’electrificació/hidrogenització del parc de vehicles.

La Taula de Mobilitat del Baix Empordà és un òrgan  participatiu, informatiu, consultiu, de reflexió, debat, de consens i de compromís. Formen part d’aquest òrgan els alcaldes de la comarca i les entitats del sector empresarial, turístic, mediambiental i de transport.

Ahir va convocar-se la primera trobada on van estar-hi representats els 36 municipis de la comarca, amb la presència també del president del Consell Comarcal del Baix Empordà, Joan Manel Loureiro; el Conseller Comarcal de Medi Ambient Marc Calvet, el Conseller Comarcal de Promoció Econòmica Xavier Dilmé; i la Consellera Comarcal de Benestar Social, Sílvia Romero. Pel que fa el sector empresarial i de turisme hi van participar l’Associació de Càmpings de Girona i el Grup Costa Brava Centre. Quant al sector empresarial de no turisme hi van ser l’empresa Darnés com a distribuïdors, també l’Associació d’empreses dels polígons de Palafrugell i l’Associació d’empreses dels polígons de Begur. També hi van ser presents entitats ecologistes (Naturalistes de Girona, IAEDEN, Mou-te en bici, Gent del Ter i l’Associació per a la Promoció del Transport Públic Pau Noy); del sector de l’ensenyament (amb un representant dels directors de secundària); del sector Sanitat (amb la Creu Roja que va aportar la seva visió sobre el transport adaptat per a la gent gran i el transport sanitari) així com d’altres entitats com ATABE, l’Associació de Taxistes del Baix Empordà.

La trobada va començar amb la Benvinguda del President del Consell Comarcal del Baix Empordà, Joan Manel Loureiro, que va explicar que “l’actual context d’emergència climàtica ens obliga a transformar la mobilitat actual, basada en l’ús individual de vehicles amb combustibles fòssils, cap a nous reptes, que no només compleixin amb els objectius de desenvolupament sostenible, sinó també que ens permetin reduir dràsticament les emissions de CO2”.

Tot seguit el Conseller Comarcal de Medi Ambient va donar la benvinguda als assistents aprofundint en la qüestió: “la situació actual passa per la mobilitat majoritàriament en vehicle propi i de combustió. Per assolir els objectius ODS ens cal fer un canvi en la priorització de la mobilitat a peu, en bicicleta, el transport públic i els vehicles propis elèctric o d’hidrogen”.

Pel que fa aquests reptes es va parlar de millorar i potenciar la mobilitat a peu interurbana, el que suposa replantejar espais vianants, l’ampliació de voreres, camins escolar segurs, etc.

Quant a la mobilitat en bicicleta va fer-se esment de la importància de la millora, ampliació i transformació de l’actual xarxa de carrils bici en una xarxa de mobilitat per transport obligat (per anar a la feina, al comerç, a estudiar…)

Per la seva banda el transport públic cal que guanyi terreny al transport individual, amb la creació d’un Transport a la demanda en nuclis rurals, la millora del transport públic actual, crear espais intermodals combinant bici+bus, així com la potenciació de sistemes de vehicles compartits entre particulars. També va ser un tema de debat l’electrificació/hidrogenització del parc de vehicles, amb la facilitació de punts de recàrrega distribuïts al territori, així com la renovació de vehicles de combustió de l’administració.

La sessió d’ahir va treballar també en una proposta de reglament de la Taula de Mobilitat, els seus objectius, així com la presentació del procés de cocreació, entés com l’estratègia de col·laboració entre els sectors implicats per a construir col·lectivament, mitjançant l’aprenentatge i debat, una estratègia de mobilitat sostenible definint els grans reptes i objectius a dur a terme a la comarca.

La jornada va acabar amb un torn obert de paraules i un espai per fer conclusions i concloure la sessió.