Finalitzat el procés de cocreació per definir el model de mobilitat del Baix Empordà

21/03/2022

En el procés hi ha intervingut un total de 40 agents clau de la comarca i s'ha definit un model que dona la màxima importància al transport públic, al vehicle compartit, la bicicleta i els desplaçaments a peu. 


Aquesta darrera setmana ha conclòs el procés de cocreació per definir el model de mobilitat de la comarca del Baix Empordà en l'horitzó 2030. Les tres sessions celebrades els dies 1, 8 i 15 de març, han tingut una durada de 3 hores cada dia i han sigut totes telemàtiques, en aquest sentit, amb l'ús de les noves tecnologies s’han evitat desplaçaments i emissions. 

En el procés hi ha intervingut un total de 40 agents clau de la comarca com són alcaldesses, regidors, tècnics, experts i representants d’altres sectors i s'ha treballat la mobilitat en 4 blocs: el transport públic, la micromobilitat, la mobilitat elèctrica i l'adaptació de la xarxa viària. 

Al llarg de les tres sessions s'han definit per cada àmbit el principal objectiu, els quatre reptes per assolir-lo i, per cada repte, les accions que es poden dur a terme a nivell de comarca i municipi, dedicant el darrer dia a prioritzar aquestes accions i estudiar la seva viabilitat. 

Marcar l'horitzó en el 2030 fa que es plantegi un model de mobilitat que tingui en compte els objectius de desenvolupament sostenible (ODS), en un context d'emergència climàtica que demana solucions immediates i d'esgotament dels recursos derivats del petroli. En aquest context s'ha definit un model que canvia el concepte de l'ús del vehicle privat com a prioritari, canvia el paradigma actual, per passar a donar la màxima importància al transport públic, al vehicle compartit, la bicicleta i els desplaçaments a peu. Els carrers han de passar a ser considerats espais públics, que permetin una mobilitat universal, pacificada i no supeditats únicament al pas de vehicles privats. 

El transport a la demanda es defineix com un factor clau per les zones rurals i, per desplaçaments dintre del mateix nucli o entre municipis veïns, la bicicleta es considera un pilar bàsic. Entra també en joc un nou concepte, el de la intermodalitat, on intervenen tots els models de mobilitat, es deixa enrere el fet d'anar en cotxe de la porta de casa al destí, per un model que combini el transport públic amb altres modalitats, sigui per fer l'últim quilòmetre o per arribar fins a la parada del bus, a peu o amb bicicleta o patinet. 

En la darrera sessió, on es va acabar de prioritzar entre la seixantena d'accions que s'havien definit, es va fer palès la necessitat de governança, de planificar, de conscienciar a la ciutadania dels canvis de paradigma i la importància de la cohesió i compromís de tots els ajuntaments de la comarca, no només per unificar criteris, la senyalització, les ordenances, sinó per tirar endavant el transport a la demanda, la unificació tarifària i, en definitiva, el model de mobilitat que ha de ser compatible amb tots els grans reptes que es tenen. 

Així doncs, la Taula de Mobilitat iniciada el mes d'octubre es troba plena de contingut i amb un primer objectiu sobre la taula, l'estudi de millora del transport públic, en què s'inclou el transport a la demanda que està en fase de redacció per part de la Generalitat de Catalunya i que haurà de recollir el treball realitzat en el procés de cocreació. 

Per al conseller de Sostenibilitat i Acció Climàtica, Marc Calvet, “han estat tres jornades molt productives, on realment s’han posat sobre la taula alguns aspectes que són clau per arribar a una mobilitat sostenible. Hem aprofundit fins a projectes concrets que els propers mesos retornarem a la taula de mobilitat i començarem a treballar perquè es puguin posar en marxa”.