L’Observatori del Turisme del Baix Empordà mostra un sector conscienciat amb la sostenibilitat

27/05/2025
Premsa

Més d’un terç de les empreses utilitzen una certificació ambiental o de qualitat i destaca la predisposició a millorar l’accessibilitat

L’Observatori del Turisme del Baix Empordà ha publicat els resultats del 2024 en relació a l’adaptació dels European Tourism Indicators System (ETIS) per la gestió de destinacions sostenibles. Els resultats fan referència al desenvolupament de l’activitat turística a la comarca per l’any 2024 i analitzen diferents àmbits com la gestió de la pròpia destinació, l’impacte ambiental i l’impacte social i cultural que l’activitat causa en el territori, així com el valor econòmic que genera.

Les dades s’han recollit a través d’un qüestionari enviat al sector turístic, incloent-hi empreses d’allotjament, de restauració, d’activitat turística i oficines d’informació turística.  Entre els principals resultats obtinguts,  destaca el 64,6% de les empreses turístiques van obrir tot l’any , mentre que el 60,7% de la contractació laboral va ser de caràcter temporal. I només el 27,5% de menjars, begudes, béns i serveis que es van oferir als usuaris estaven produïts localment.

Pel que fa a la distribució entre gèneres de la contractació laboral al sector, se situa en un 51,8% de dones i un 48,1% d‘homes. A més, la direcció de les empreses i entitats turístiques ha estat ocupada en un 45% dels casos per dones. Pel que fa a l’accessibilitat, el 51,9% dels negocis disposa de pressupost per a la introducció de millores als seus establiments.

En relació a les mesures i iniciatives sostenibles, el sector turístic de la comarca mostra una gran conscienciació ambiental, amb el reciclatge de residus al capdavant amb un 90,2%. També superen el 70% mesures com les accions de reducció del consum energètic i d’estalvi en el consum d’aigua. En canvi, tan sols el 6,4% de les empreses enquestades compta amb instal·lació de plaques solars tèrmiques i el 14,5% amb un sistema de compensació d’emissions de diòxid de carboni.

La metodologia ETIS, proposada per la Comissió Europea, es basa en el compliment d’indicadors de sostenibilitat turística. Té l’objectiu d’ajudar les destinacions a mesurar els resultats de l’activitat turística, utilitzant un enfocament comú comparable amb altres destinacions. Busca ajudar a mesurar els processos de gestió en sostenibilitat i a supervisar els progressos al llarg del temps. L’eina d’aplicació voluntària compta amb un seguiment basat en l’autoavaluació, la recollida de dades i l’anàlisi per part de les pròpies destinacions.

L’Observatori del Turisme del Baix Empordà es tracta d’una iniciativa de l’àrea de Turisme del Consell Comarcal del Baix Empordà. Té l’objectiu de generar coneixement sobre el territori i contribuir a crear i ampliar la informació estadística relacionada amb la realitat econòmica de la comarca. Les dades quantitatives i qualitatives es posen a disposició dels professionals del sector i de tota la ciutadania per analitzar com es desenvolupa el turisme al Baix Empordà.

Si vols més informació sobre el projecte, pots accedir al web observatoriemporda.com.

  • L’Observatori del Turisme del Baix Empordà mostra un sector conscienciat amb la sostenibilitat
  • L’Observatori del Turisme del Baix Empordà mostra un sector conscienciat amb la sostenibilitat