- Inici>
- Actualitat>
- Notícies>
- Subvencions per a obres d'arranjament a l'interior dels habitatges per a les persones grans
Subvencions per a obres d'arranjament a l'interior dels habitatges per a les persones grans
Es tracta de subvencions per a obres d’arranjament a l’interior dels habitatges per a les persones grans, situats als àmbits dels serveis territorials de l'Agència de l'Habitatge de Catalunya de Girona, Tarragona, Lleida i Terres de l’Ebre.
-
A qui va dirigit?
- Ciutadania
A unitats de convivència que algun dels seus membres sigui una persona de 65 anys o més, que visqui a l'habitatge objecte de l’arranjament.
-
Terminis
El termini de presentació de les sol·licituds és del 14 d'abril al 30 de juny de 2023.
-
Documentació
La documentació necessaria la podeu consultar a l'annex 1 de la Resolució TER/1182/2023, de 4 d'abril.
Juntament amb la sol·licitud, cal aportar la documentació següent:
(La documentació marcada amb un (*) no cal aportar-la si s'ha signat l'autorització per sol·licitar dades a organismes oficials)
Documentació a aportar juntament amb la sol·licitud
- Les persones sol·licitants que no s'oposin que l'òrgan gestor pugui obtenir de forma electrònica les dades necessàries per al seguiment i control d'aquestes subvencions no caldrà que aportin la documentació corresponent a: a l'Agència Estatal d'Administració Tributària (AEAT), a l'Agència Tributària de Catalunya(ATC), a l'Institut Nacional de la Seguretat Social (INSS), al Servei Públic d'Ocupació Estatal (SEPE), al padró municipal corresponent, al Departament de Treball, Afers Socials i Famílies, al Servei d'Ocupació de Catalunya (SOC), a la Direcció General de la Policia, a la Direcció General del Cadastre i al Registre de la Propietat.
- DNI/NIF/NIE de la persona sol·licitant i, si s'escau, de tots els membres de la unitat de convivència. (*)
- Persones amb discapacitat, dependència o situacions similars: certificat de la Direcció General de l’Autonomia personal i la Discapacitat, acreditatiu del grau de limitació o bé informe acreditatiu de dependència emès pels serveis socials.(*)
- Volant de convivència en l'habitatge.(*)
- Justificant dels ingressos de la persona sol·licitant i dels altres membres de la unitat de convivència (*).
- Persones titulars de l'habitatge: nota simple informativa actualitzada del registre de la propietat relativa a la titularitat sobre l'immoble objecte de les actuacions. (*)
- Quan la persona sol·licitant sigui el titular d’un dret d’usdefruit sobre l’habitatge, el títol i l’autorització del nu propietari per poder fer les obres d’arranjament
- Si s'escau, el contracte de lloguer a nom de la persona sol·licitant i l'autorització de la propietat per poder fer les obres d'arranjament.
- En el cas de lloguers no documentats mitjançant contracte, per acreditar la condició d'arrendatari de la persona sol·licitant serà suficient la presentació dels rebuts dels pagaments mensuals.
- Pressupost de l'empresa que inclogui una memòria descriptiva de les obres d'arranjament a realitzar, que haurà d'estar degudament desglossat per a cada actuació, amb estat d'amidaments i preus unitaris. Cas d'haver-hi més d'una actuació, caldrà aportar el full resum del cost total de les obres, segons model normalitzat.
- Fotografies en color de l'estat general de l'habitatge i dels elements objecte de l'arranjament.
Documentació tècnica que s’ha d'aportar a l’inici de les obres
- Comunicat d’inici de les obres d’arranjament segons el model normalitzat que es pot obtenir en el portal Tràmits gencat http://tramits.gencat.cat.
- Llicència municipal d’obres que ha d’estar vigent durant tota l’execució de les obres.
Documentació econòmica i tècnica que s’ha d’aportar al final de les obres
- Imprès normalitzat a nom de la persona sol·licitant amb les dades bancàries del compte on s'ha d'ingressar la subvenció
- Si s’escau, imprès normalitzat de sol·licitud de cessió de drets de cobrament de l’import de la subvenció segons model normalitzat a nom d’una sola empresa que executi les obres subvencionades
- Comunicat final de les obres d'arranjament i justificació de la despesa, segons model normalitzat
- Factures i rebuts de la despesa realitzada de les obres segons es descriu a les bases reguladores
- En cas d'arranjament de la instal·lació elèctrica, de l'aigua o del gas, caldrà aportar el butlletí de l'instal·lador degudament formalitzat per l'òrgan corresponent.
- En el cas de la instal·lació de dispositius d'accessibilitat, caldrà aportar el certificat acreditatiu que la instal·lació compleix la normativa vigent, conjuntament amb el contracte de gestió i manteniment de la instal·lació.
- En cas de renovació o substitució de finestres i altres obertures exteriors, caldrà que l'empresa subministradora o instal·ladora aporti el document de marcatge CE on s'indiqui la transmitància tèrmica del conjunt, i en el zona climàtica ho comporti, el valor del factor solar modificat.
- Justificació de la despesa realitzada, segons el que es descriu en la base 17 de la Resolució TES/1095/2020, de 19 de maig
- Fotografies en color de les obres d'arranjament realitzades.
L'Agència de l'Habitatge de Catalunya pot demanar documentació complementària amb la finalitat de comprovar el compliment de l'objecte de la subvenció que caldrà presentar, si s'escau, en formats específics per facilitar el seu tractament.
-
Requisits
Requisits de les persones sol·licitants
Poden ser beneficiàries de les subvencions les persones sol·licitants que formin part d’una unitat de convivència que inclogui entre els seus membres alguna persona de 65 anys o més, que tinguin el seu domicili habitual i permanent a l’habitatge objecte de l’arranjament, i a les que les obres de reforma beneficiïn directament.
- La persona de 65 anys o més que viu a l'habitatge ha de complir alguna de les següents condicions:
- No tenir prou autonomia per realitzar les activitats d'higiene, alimentació, mobilitat o altres similars.
- Tenir un grau de discapacitat igual o superior al 33%, o tenir reconeguda una pensió d'incapacitat permanent, en el grau total, absoluta o gran invalidesa o ser pensionista de classes passives que tingui reconeguda una pensió de jubilació o de retir per incapacitat permanent per al servei o inutilitat, o acreditar algun grau de dependència, d'acord amb l'establert a la Llei 39/2006, de 14 de desembre.
- Els ingressos de la unitat de convivència no poden superar 2 vegades l'Indicador de Renda de Suficiència de Catalunya ponderat (IRSC) depenent del nombre de membres que formen la unitat de convivència i la zona geogràfica on es troba l'habitatge.
1 membre 2 membres 3 membres 4 o més membres Zona A 21.247,28 21.904,41 22.846,54 22.927,89 Zona B 19.919,33 20.535,39 21.418,63 21.494,90 Zona C 18.747,60 19.327,42 20.158,71 20.230,50 Zona D 15.935,46 16.428,31 17.134,90 17.706,07 - La persona sol·licitant ha de ser el propietari, usufructuari o arrendatari i, ni aquesta ni cap dels membres de la unitat de convivència poden tenir cap altre habitatge en propietat en el territori de Catalunya, llevat que no en disposi de l'ús i gaudi.
- No estar sotmesa a cap dels supòsits de prohibició per poder ser beneficiaria de subvencions, de conformitat amb l'article 13 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.
- Complir les obligacions tributàries amb l'estat i la Generalitat de Catalunya i les obligacions amb la Seguretat Social.
Requisits dels habitatges
- Haver obtingut de l'Agència de l'Habitatge de Catalunya o de les oficines locals d'habitatge col·laboradores, prèvia autorització per realitzar la inspecció, un informe intern d'idoneïtat tècnica de l'habitatge, que inclogui la valoració de les obres.
- Les obres no es poden haver iniciat abans de la data de publicació de la convocatòria en el Diari Oficial de la Generalitat de Catalunya, ni abans de la data de la inspecció tècnica de l'habitatge per part de les entitats col·laboradores de l'Agència de l'Habitatge de Catalunya, per a la realització de l'informe intern d'idoneïtat tècnica.
- El pressupost de les obres presentat no pot superar l'import màxim de 8.000 €.
- La persona de 65 anys o més que viu a l'habitatge ha de complir alguna de les següents condicions:
-
TaxesNo hi ha taxes associades a aquest tràmit
-
Altres Informacions
Actuacions subvencionables
Les actuacions subvencionables d'arranjament de l'interior de l'habitatge s'han d'ajustar a les tipologies d'obres descrites a les bases de la convocatòria:
- Assolir les condicions mínimes d’habitabilitat dins la superfície útil interior de l’habitatge destinades a aconseguir la salubritat i el confort
- Adequar a la normativa vigent les instal·lacions d’aigua, gas, calefacció, electricitat i sanejament: la instal·lació de mesures de seguretat per detectar o avisar de la manca d’estanqueïtat o de fugues en les instal·lacions, i la instal·lació de sistemes automàtics destinats a facilitar l’obertura de persianes o similars.
- Adaptar l’interior de l’habitatge per a la millora de l’accessibilitat
Actuacions no subvencionables
No són subvencionables les obres d’arranjament de l’interior d’habitatges que pertanyin a persones jurídiques o entitats sense personalitat jurídica que tinguin com a activitat qualsevol de les descrites a la secció Q (Activitats sanitàries i de serveis socials) de la Classificació nacional d’activitats econòmiques 2009 (CNAE - 2009)
Termini i execució de les obres
- Les obres s'han d'iniciar en un termini màxim de 3 mesos des de la data de notificació de la resolució provisional de concessió de la subvenció.
- La persona beneficiària haurà de comunicar a l'Agència de l'Habitatge de Catalunya l'inici de les obres en un termini màxim d'un mes des del seu inici.
- El termini per a l'execució de les obres no pot excedir els tres mesos, comptats des de la data que consti en el certificat d'inici de les obres.
- La pròrroga del termini d'execució s'ha de sol·licitar i concedir de forma expressa. Si en el termini d'un mes comptat a partir de la presentació de la sol·licitud de pròrroga no s'ha dictat resolució, s'entendrà denegada.
Règim de concessió
Les subvencions es concedeixen mitjançant el procediment de concurrència póblica no competitiva, i les sol·licituds es resolen seguint l'ordre d'entrada al registre corresponent, amb la documentació completa i correcta, fins a l'exhauriment de la dotació pressupostària. El termini màxim per dictar la resolució de concessió de la subvenció és de tres mesos a comptar de l'endemà de la data de finalització del termini de presentació de les sol·licituds. Un cop transcorregut aquest termini sense que s'hagi notificat la resolució expressa, les sol·licituds s'entenen desestimades per silenci administratiu
Import màxim de la subvenció
L’import de la subvenció és del 100% del pressupost protegible, amb un límit de 4.000 euros per habitatge.
El pressupost protegible, als efectes del càlcul de la subvenció, està constituït pel pressupost d’execució material de l’empresa que realitza les obres d’arranjament interior, el cost de les llicències o autoritzacions administratives, els tributs que gravin les actuacions, les despeses generals i el benefici industrial, els costos de les diagnosis o estudis tècnics previs i els honoraris dels tècnics facultatius.
El pressupost d’execució material és el de l’empresa o les empreses que realitzen les obres d’arranjament interior i s’ha d’ajustar a l’autorització municipal de les obres.
L’Agència pot adequar el pressupost protegible, als efectes del càlcul de la subvenció, als preus dels barems de la construcció reconeguts oficialment en el Boletín Económico de la Construcción, o en el butlletí d’informació de l’Institut Tecnològic de la Construcció de Catalunya (ITEC) de l’any de la convocatòria.
Compatibilitat
Aquestes subvencions són incompatibles amb qualsevol ajut o subvenció per al mateix objecte provinent d'altres administracions públiques i entitats de dret públic.